מי רוצה להיות זקן

אף אחד לא חושב שיום אחד הוא יהיה זקן. רובינו עסוקים כל כך, עובדים קשה, מגדלים ילדים, נאבקים ומתמודדים עם נפתולי החיים ולא באמת קולטים שיום אחד נהיה זקנים, קשישים, בני הגיל השלישי. אמנם אין לנו כוח ולפעמים כואב פה ושם אבל אנחנו עסוקים ומעורבים ואין רגע לנשום, אבל… זה יבוא. הילדים יגדלו ויתחילו את חייהם ומאבקיהם שלהם ואנחנו ניוותר מאחור, המומים. ואיך זה יכול להיות.

באופן כללי, אנחנו פשוט מדחיקים. כולנו נהיה 'האנשים האלה'. נגיע לרגע שבו נתקרב לסוף חיינו. הכי גרוע זה שיישארו לנו עוד עשרות שנים לחיות אבל כל החברה תותיר אותנו מאחור ויש מצב שאולי גם המשפחה. זו לא השערה. זוהי המציאות.. תראו את ההורים שלנו, ההורים שלהם… תראו את הקשישים ברחובות. יום אחד גם אנחנו נהיה הם. נחיה מפרוטות. נראה את הילדים והנכדים לעיתים רחוקות אם בכלל או שאולי ננמק לבדנו בביתנו או אולי באיזה מוסד.

אף אחד לא חושב שיום אחד הוא יהיה זקן

החברה שבנינו זורקת אדם אחרי שאין בו יותר צורך. אם אין בנו שימוש או תועלת, אין לנו גם חשיבות ומשמעות. וקדימה למות. מעבר לתנאי החיים החומריים, מעבר לבריאות הגופנית, הדבר הקשה ביותר הוא הבדידות. איך אפשר להתמודד עם כל השינויים והכאבים אם אנחנו נהיה לבד? במקום שאנשים יוכלו להביט אחורה אל חייהם, להסיק מסקנות, ליהנות מפירות עמל חייהם, ללמד מניסיון חייהם העשיר שהרוויחו בדם יזע ודמעות הם נזרקים הצידה כלאחר יד. תחשבו על זה, הקשישים בארץ היום הם האנשים, הנפילים, שהקימו את המדינה. אתם יכולים לתאר לעצמכם איך הם בוודאי מרגישים? 

אנחנו חלק מהטבע. הטבע הוא מערכת אינטגרלית גדולה ושלמה שבה לכל אחד מאיתנו יש משמעות וחשיבות וכך גם לכך שלב בחיינו. תפקיד הזקנים בחברה בריאה הוא להיות מאגר לחכמת חיים! ודווקא הקשר שבין הדורות הוא מיוחד וחשוב. כעת נכנסה הקורונה לחיינו והיא בודדה עוד יותר את האנשים שהכי זקוקים לקרבה. הקורונה היא מראה לכולנו. כמה החברה שלנו בנויה לא נכון וכולנו סובלים. יום אחד כולנו נמצא את עצמנו מבודדים ובודדים כי ככה אנחנו מתייחסים לאנשים, כמו מוצרי צריכה. כל אדם זקוק עד לרגע נשימתו האחרונה להתקשרויות אנושיות חיוביות שהם המקור הראשי שלנו לחיוניות, בריאות ושמחה.  אם נבין את זה נשנה את כל החיים ואולי נספיק לחבק מחדש את האנשים שנתנו לנו חיים וגידלו אותנו באהבה. נוכל לתת להם את המקום הראוי והיקר שלהם בחברה. כשנעשה כך, נתנהל לפי חוקי הטבע של ערבות וקשרים חיובים גם הטבע יתייחס אלינו בצורה שונה ונרגיש כולנו מה זה אומר לחיות בחברה שהיא משפחה.