היתרונות של כסאות גלגלים המאפשרים עמידה

אחד השכלולים המעניינים ביותר של השנים האחרונות הוא המצאתם של כסאות גלגלים המאפשרים לעמוד בעזרתם. לכל מי שיכול ללכת, לשבת ולהניע את כל הגפיים, היכולת לעמוד היא סוג של פעולה טבעית. רובנו, לוקחים זאת כמובן מאליו, זה משהו שאנחנו עושים כל היום וכל יום בלי למצמץ, אבל אם היכולת נלקחת ממך איכות החיים שלך נפגעת מאוד והעצמאות שלך נשללת ממך במידה רבה. למרבה הצער מקרה זה הוא עובדת חיים עבור הרבה אנשים שסבלו מפציעות בעמוד השדרה; מחלה עצבית-שרירית או שבץ מוחי. רובם עברו אל כיסא גלגלים וישארו בו לשארית חייהם כאשר עמידה זקופה תשאר כחלום אלא אם כן הם מסוגלים להרשות לעצמם כיסא גלגלים עומד, שעבור רבים הוא חוויה משנה חיים.

אדם עם כסא גלגלים עומד יכול לחזור ולשחק גולף, לדוג ליד הנמל ולשתות בירה בגובה העניים עם חבריו. אחד התיאורים ששמעתי מאדם שחווה את המוצר היה משהו כמו: "לעבור מישיבה לעמידה זו תחושה מדהימה ביותר – במיוחד אם אינך מצליח לעשות את זה כל יום ואילו עם הכיסא הזה, לקום כל יום פשוט היה מגניב. לעבור מישיבה לעמידה, להוריד את כל המשקל מהישבן שלך זה פשוט הקלה עצומה, אין עוד נקודות לחץ וגם נשיאת משקל הופכת פשוטה יותר."

כסא גלגלים שכזה מביא עימו יתרונות פסיכולוגים לא מבוטלים: עצמאות מוגברת בביצוע משימות פשוטות כמו פתיחת ארון גבוה, כתיבה על לוח, דיג, גולף, ראייה למרחק ועוד ועוד. יכולת לקיים אינטראקציה רגילה עם בני גילם ובני משפחה. יכולת לבצע עבודות בבית ובמקום העבודה שבעבר לא הצליחו לבצע עקב מגבלות הכיסא.

גם היכולות הקוגניטיביות משתפרות משום שעמידה מאפשרת חשיבה וזיכרון ממוקדים יותר לעיתים. שימוש בכיסא גלגלים עומד מגדיל גם את ההערכה העצמית משום שאין צורך עוד להסתכל על אנשים מלמטה אלא בגובה העיניים, הוא או היא יכולים לחבק בעמידה ועוד.

פרט ליתרונות הפסיכולוגיים ישנם גם יתרונות פיזיים ניכרים: הפחתת פצעי לחץ הנגרמים מחוסר חלוקת המשקל במצבי ישיבה ושכיבה בלבד. צמצום העוויתות או התכווצויות שרירים וכן שיפור מחזור הדם עם זרימה שחוזרת יותר לכיוון הנורמלי וכן שיפור בתפקודי המעי וצימצום דלקות בדרכי השתן.