האם שוק הנדל"ן בישראל מתייצב לאחר חצי שנה אל תוך הקורונה?

מנתונים שפורסמו לאחרונה לא מעט דירות נרכשו בשלושת הימים שלפני הסגר השני. מה שגרם לספטמבר 2020 להיראות דומה לספטמבר 2019 לאחר ירידה משמעותית בחודש אוגוסט. אם מנכים את העסקאות למשתכן, אלו שנעשו בסבסוד ממשלתי אז מוצאים כי למעשה היתה עלייה של 12% ברכישת הדירות למגורים לעומת שנה שעברה וחודש זה הוא אחד מחודשי ספטמבר עם הכי הרבה מכירות בעשרים השנים האחרונות (למעט 2016). מדובר במגמה מפתיעה גם בשל החגים שבדרך כלל פוגעים במכירות וגם בגלל הסגר שהיה אמור להכניס את הרוכשים למצב הקפאה. העלייה בעיקר בדירות יד השנייה בשוק משוייכת למשקיעים שנראה כי חוזרים לשוק בהדרגה. העלייה בכמות העסקאות דווקא לפני הסגר נבעה כנראה מאי הודאות שבאורכו של הסגר והרצון של שני הצדדים לסגור את העסקאות.

מהלך נוסף מעניין שהתרחש בספטמבר הוא שלאחר תקופה בה רוכשים העדיפו לקנות דירות זמינות במיידי, כמעט ארבעים אחוזים מכמות הרכישות היו של דירות על הנייר. אך גם כאן נראה כי מדובר בעיקר במשקיעים. אם מנכים את המשקיעים הרי שכמות הדירות שנרכשו על ידי משפרי דיור או זוגות צעירים ירדה ואילו המשקיעים ממשיכים את חזרתם לשוק לאחר העלייה ברכישות משקיעים באוגוסט. דווקא באזור רחובות הוכפלו רכישות המשקיעים בהשוואה לשנה שעברה. ייתכן והסיבה לכך היא ירידת המחירים של הדירות להשקעה שירדו בסדר גודל של 10% במחיר לעומת החודשים שחלפו מתחילת השנה. גם במכירות המשקיעים חלה עלייה של כשליש בהשוואה לשנה שעברה ונראה כי הפחתת מס הרכישה גורמת ללא מעט משקיעים לרצות לממש את הנכסים שלהם שנרכשים ברובם כאמור על ידי משקיעים אחרים.

עוד מוקדם לומר מהו כיוון השוק ומה צפוי לנו בהמשך השנה, במיוחד בהתחשב בעובדה שייתכן סגר שלישי בחנוכה. האם היציבות תימשך? האם הפער בין המשקיעים ליתר עם ישראל ימשיך לגדול וישקף את הפערים בין האוכלוסיות השונות והאופן שבו נפגעו או לא נפגעו על ידי הקורונה? כל זאת יתברר בחודשים הקרובים. בינתיים מוזמנים לעקוב גם אחר הזדמנויות השקעה בחו"ל – boju88.com