האם יש בחירה חופשית?

בחברה המודרנית, חופש הפרט וחופש הבחירה של הפרט הם נושא מאוד חשוב ועקרוני. זה נושא שעשוי לעורר מחלוקת גדולה המגיעה לתקשורת, לכנסת ולבית המשפט העליון. אם כל זאת, מעט אנשים עוצרים לברר בצורה קצת יותר עמוקה את הנושא. נושא הבחירה החופשית הוא נושא חשוב מאוד בחכמת הקבלה. הרב יהודה אשלג (בעל הסולם), אחד מגדולי המקובלים במאה ה-20 כתב מאמר נפלא, מדעי, מנומק היטב שמסביר בצורה ברורה האם יש לנו בחירה חופשית. יותר נכון לומר שהוא מסביר היכן נמצאת הבחירה החופשית שלנו.
ההסבר של בעל הסולם הוא הסבר כללי המכסה את כל כללי ההתפתחות של הגופים, גם של הגוף הפיזי שלנו, גם של התפתחות האישיות שלנו וגם את התפתחות הרצונות שלנו. הרצון של האדם, המייצג כביכול את הבחירה החופשית שלו, גם הוא מתפתח לפי חוקים קבועים וברורים, לכן הבנת חוקים אלה, תוביל אותנו להבנת הבחירה החופשית.
בעל הסולם מחלק את המציאות באופן כללי לשני חלקים: חלק ראשון לו הוא קורא "המצע", הוא החומר הכי בסיסי של כל גוף או יישות וכולל גם את כל דרכי ההתפתחות של אותו חומר. לדוגמה, בהתפתחות הגוף הפיזי שלנו המצע שלו הוא הדנ"א של הגוף, חומר שהגיע מההורים שלנו. בתוך החומר הזה כלולה גם מהות החומר וגם דרכי ההתפתחות בצורת "גורם ונמשך". כלומר שיש סדר התפתחות ידוע כמו: עובר, תינוק, ילד, נער, בוגר וזקן. כל הגופים הפיזיים חייבים לעבור דרך סדר ההתפתחות הזה. החלק השני הוא הסביבה שלנו בעיקר הסביבה הקרובה המשפיעה על ההתפתחות. בדוגמה של הגוף הפיזי הסביבה המשפיעה על התפתחות הגוף היה המזון שאנחנו אוכלים, הן הכמות שלו והן האיכות שלו, מזג האוויר, שמש (שאנו זקוקים לה כדי לייצר למשל ויטמין D). כך אנחנו מתפתחים בכל הרמות שלנו, על ידי חומר בסיסי שקיבלנו, שמתפתח בהתאם להשפעת הסביבה עליו.
אז איפה כאן הבחירה החופשית? הרי את המצע שקיבלנו מההורים לא בחרנו, וגם את צורת ההשפעה של הסביבה על המצע שלנו לא בחרנו. מכאן יוצא שיש בחירה חופשית אמיתית אך ורק בדבר אחד, אנחנו יכולים לבחור את הסביבה שלנו, אם נבחר בסביבה טובה הגוף שלנו ייתפתח בצורה בריאה וטובה, נבחר בסביבה גרועה, הגוף לא ייתפתח בצורה בריאה, וכך גם כלפי האישיות שלנו, וכלפי הרצונות שלנו, וכל דבר שיש לנו בעולם. מסקנה: יש לנו בחירה חופשית רק בבחירת סביבה טובה.