כוח עליון ומה שמספרים לנו

"בראשית ברא אלוהים…". כך מתחיל ספר התנ"ך. האמונה שיש כוח עליון התגלתה לבני האדם כבר משחר ההיסטוריה והלכה והתפתחה במשך אלפי שנים לכמה אלפי סוגים של אמונות ודתות. תחילת האמונה בכוח עליון נוצרה כאשר בני האדם חוו מאורעות שלא היה להם את הידע או היכולת להסבירם, לכן לכל תופעה כזו הצמידו אמונה בכוח עליון בלתי מובן שגרם לתופעה. בתחילה הם מינו כוחות עליונים לתופעות הטבע, אל הרוח, אל האש, הגשם וכו'. ייחוס תופעת טבע בלתי מובנת לכוח עליון גרר אחריו האנשת הכוח העליון, כלומר בניית פסלים ודמויות שייצגו עבורם את הכוחות העליונים וכן ביצוע פעולות פולחן בהם ניסו לשכנע את הכוחות העליונים לפעול לטובתם. 

פעולות הפולחן כללו בין היתר בניית מקדשים לאלים. ככל שהאל, הכוח העליון, היה חשוב יותר בעיני האדם ובעל השפעה גדולה יותר על חייו, המקדשים והפסלים שייצגו אותו היו גדולים יותר. פעולות נוספות היו הקרבת קורבנות לכוח העליון כדי לרצות אותו. במקרים שבני האדם הרגישו שהכוחות העליונים כועסים עליהם. כאשר היו אסונות טבע למשל, או מוות לא ברור, אי יכולת של אישה ללדת ועוד. 

הקרבת הקורבנות הייתה חלק חשוב בתרבויות הקדומות, המנחות לאלים נעו בין גידולים חקלאים דרך שחיטת חיות ועד הקרבת קורבנות אדם. התהליכים היו לעיתים מלווים בטקסים בהם לקחו חלק קהלים גדולים, לעיתים אף תחת השפעה של חומרים מסממים או מכהי חושים. ריקודים למען הכוחות העליונים, שירים ועוד היו חלק חשוב בטקסים הללו.

עם השנים, התפתחה ההבנה המדעית של האנושות שהצליחה למצוא הסברים מדעיים לכל אותן תופעות שבני האדם יחסו לכוחות לעליונים, אך באופן מפתיע, האמונה של בני האדם בקיומו של כוח עליון לא פחתה. כיום רוב בני האדם מאמינים שיש כוח עליון אחד. אותו כוח עליון משתנה ביכולותיו ובמעשיו מדת לדת, יחד עם זאת כל קבוצת מאמינים מיחסת את הקשר שלה לכוח העליון כיחידי ואילו המאמינים המשתייכים לדתות אחרות טועים. מלחמת הדתות והאמונות כנראה תמשיך ללוות את האדם עוד זמן רב או במידה ואותו כוח עליון שכולם מאמינים בו יופיע ויגיד את דברו.
https://eureka.org.il/item/58082/%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%94-%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F
http://www.kab.co.il/kabbalah/%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94